Friday, 16 December 2011

✿ Masa

"Umi kenapa orang kata masa itu emas?"

Tiba-tiba Umairah bertanya ketika kami sama-sama sedang dalam perjalanan nak balik ke kampung. Umairah antara anak yang paling suka bertanya benda yang mencabar pemikiran kami suami isteri. 

"Merah, masa diibaratkan macam emas sebab nak menunjukkan betapa mahalnya nilai masa tu, malah masa lebih mahal dari emas sebanrnya,"

Jawab saya dan membiarkan Umairah berfikir lagi...

"Kenapa masa lebih mahal dari emas umi?,"

Itulah pertanyaan yang saya harapkan keluar dari mulut Umairah.

"Sebab emas masih boleh di jual beli, tapi masa yang berlalu tak mungkin datang lagi, contohnya, cuba Merah fikir Merah dapat tak ulang balik hari kelmarin, atau detik yang baru je lepas... tak dapat kan... jadi itulah nilai masa.. tak mungkin kita dapat beli atau jual di mana saja... kerana ia masa yang berlalu tak mungkin dapat kembali,"

"Oooo baru Merah faham..,"

Jawab Merah sambil mengangguk-ngangguk kepala.

Cuba menyambung lagi agar bukan sahaja Umairah, tapi semua anak-anak yang lain turut menghargai pentingnya masa.

"Sebab tu la kita perlu cuba melakukan yang terbaik setiap hari, bukan apa, takut kita akan menyesal andai kita membuang masa sia-sia atau menggunakan masa dengan perkara yang tidak berfaedah... dan jangan lupa untuk bermuhasabah setiap hari akan apa yang telah kita lakukan pada waktu yang telah berlalu. Kita pasti ada melakukan kesilapan, jadi dengan bermuhasabah, kita dapat memperbaiki ksesilapan kita untuk melalui masa-masa yang akan mendatang...,"

Kening Umairah agak berkerut dengan jawapan tu..

"Umi muhasabah tu apa?,"

"Muhasabah tu, kita duduk dan cuba menghitung balik atau memikirkan balik perkara yang telah lepas yang pernah kita lakukan.. kalau baik alhamdulillah, kalau kurang baik kita cuba perbaiki kepada yang lebih baik,"

"Oooo macam tu"

Alangkah ruginya andai masa tidak di hargai. Hargailah masa sebelum kita tiada cukup masa untuk melakukan kebaikan atau masa sudah bukan milik kita lagi. Pengisian masa yang terlalu pantas berlalu akan menentukan siapa kita disisiNya. Andai cara pengisiannya baik, maka baiklah dan begitulah sebaliknya...fikir-fikirkanlah..

Ingat 5 perkara... sebelum 5 perkara...

Sihat sebelum sakit...
Muda sebelum tua...
Kaya sebelum miskin...
Lapang sebelum sempit...
Hidup sebelum mati...

"(1) Demi Masa! (2) Sesungguhnya manusia itu Dalam kerugian. (3) Kecuali orang-orang Yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan Dengan kebenaran serta berpesan-pesan Dengan sabar. (Surah al-Asr: Ayat 1 – 3).


Sumber: http://isuwanita39.blogspot.com/2009/12/umi-kenapa-orang-kata-masa-itu-emas.html

No comments:

Post a Comment