Wednesday 21 December 2011

✿ Jika & Maka

~ Jika anda tidak mampu menikmati kebahagiaan dgn waktu yg ada, maka jgn pernah menunggu kebahagiaan yg akn menghampiri anda dan turun dari langit.

~ Jika anda tertimpa musibah, maka bayangkan musibah itu sgt besar, nescaya akn mudah menghadapinya. Dan anggaplah musibah itu akn segera berakhir. Kalau bkn krn kesengsaraan yg disebabkan oleh kesulitan, tentu tidak akn pernah mengharapkan kegembiraan.

~ Jika anda terhimpit oleh sebuah tekanan, maka ingatlah berapa byk tekanan yg telah berhasil anda lalui dan berapa banyak Allah telah menyelamatkan diri anda. Dengan demikian, maka pada saat itu anda akn tahu bahawa Zat yg telah menyelamatkan diri anda di dunia, juga akn melakukan hal yg sama di akhirat kelak.

~ Jika anda masih mempunyai sepotong roti, tujuh biji buah kurma, segelas air dan sehelai tikar di kamar bersama maka katakanlah kpd dunia, "semoga kedamaian sentiasa atasmu".

~ Jika anda mencela seseorg (yg beriman), beerti anda tlh mencela Rabb mereka Yang Maha Tinggi. Allah telah menjadikan mereka dari ketiadaan, namun mereka malah ragu tentang keberadaan-Nya. Allah telah memberi makan saat kelaparan, namun mereka malah bersyukur kpd selain Dia. Dan Allah telah memberikan rasa aman dari kekuatan yg menimpa mereka, namun mereka malah memerangi-Nya.

~ Jika di hati anda ada keresahan, maka keadaan akn gelap krn sedih. Dan jika anda tergoncang krn kehilangan keluarga dan harta, maka jgn putus asa. Mungkin saja Allah menjadikan peristiwa lain setelah itu.

Sumber: Dipetik dari Buku La Tahzan, karya Dr. Aidh Al-Qarni

No comments:

Post a Comment