Friday 25 November 2011

✿ Kita Lupa

Bayangkan kita di situ...
Terbaring kaku di atas pembaringan
Tangis dari mereka yang di sayangi teresak esak kedengaran 
Surah surah kebesaran Allah s.w.t menjadi nyanyian di pembaringan
Untuk sapa dan untuk apa ?

Ketika aku bernafas ...
keseronokan menjadi agenda dan kenikmatan menjadi buruan
selagi ada nafsu di hati ... selagi itu aku akan jejaki utk memperolehinya 
walau di sauna, tasik atau di paparan komputer
tak jemu .. walau azan berkumandang

Ketika aku bernafas ....
Aku suka mengumpat..
Aku suka menfitnah..
Aku suka menipu..
Aku selalu mendedahkan aurat..
Aku tinggalkan suruhan Allah..
Al-Quran aku tinggalkan..
Rumah Allah aku jauhkan diri..
Tempat maksiat aku selalu dekati..
Aku tinggalkan perintahNya,aku buat laranganNya..
Ya Allah..banyaknya dosa yg telah ku lakukan..

Tapi kini ..
aku terbaring dan siap untuk di kapan
apa azab akan mendatang
baru ku sedar ... solat ku ... sedekah amal jariah ku ..
baru ku sedar ... amalan ku ... ibadah ku ... 
baru ku sedar ... diri ini tidak pernah ber wuduk
baru ku sedar ... lidah ini tidak pernah melagukan ayat suci Quran
baru ku sedar ... diri ini tidak pernah sujud di sejadah
baru ku sedar ... betapa aib nya diri ini ... 

Andai aku punya waktu untuk mengundur
akan ku laungkan azan untuk memanggil kawan kawan ku
akan ku perdengarkan suara mersik nyanyian Quran
akan ku sujud memohon ampun sepanjang hayat ku

Berpeluang kah aku untuk menjadi sebahagian dari dari Umat Nya 
sedangkan Selipar Rasul Ku pun lebih mulia dari diri ini ...

Ya! Allah, ampunkan dosa dosa yang telah ku lakukan...
Aku terlalu lemah .....

renungkan gambar ni dgn penuh keinsafan..apakah nasib kita ketika ini??



No comments:

Post a Comment